torsdag den 13. marts 2014

Osteria Da Clara - et hjørne af Toscana i Prag 10 (samlet vurdering: 5/6)

Hvis man kun bevæger sig omkring turistattraktionerne i absolut centrum, går man glip af meget - ikke mindst med hensyn til spændende steder at spise og drikke.
I bydelen Vrsovice i Prag 10 finder man f.eks. den gode og charmerende restaurant Osteria Da Clara. Stilen er rustik og ærlig italiensk mad med toscanske toner, og restauranten har lidt samme stil som en lille hyggelig, lokal italiensk trattoria. Køkkenchef Glenn Svarc med engelske rødder har en lang fortid i netop Italien - og har drevet restaurant på Fyn (ja, Fyn!) i mange år. Faktisk har Glenn Svarc boet 18 år i Danmark, og hans datter Clara, som restauranten er opkaldt efter, er pæredansk.
Osteria Da Clara har eksisteret i 6 år og har fået en trofast tilhængerskare, både blandt de lokale tjekker, men også blandt de mange udlændinge (som jeg selv), der bor i Prag, og med den ærlige og konsistent gode madstil kombineret med særdeles fair priser, er der ikke noget at sige til, at det er klogt at bestille bord. Især fordi man nok ikke lige "slentrer" forbi restauranten med beliggenhed på adressen Mexicka 7, Prag 10. Tag sporvogn nr. 22 til stoppestedet Ruská. Sporgvognen kører lige om hjørnet, du skal gå tilbage til gaden, den kom fra og fortsætte i sporvognens retning (væk fra centrum). Herfra er det fjerde gade på højre hånd. Der er nogle hundrede meter at gå, men det er godt for appetitten. Glenn vil til gengæld sørge for, at du bliver HELT mæt, og så du kan jo tage en taxa tilbage bagefter.
Jeg besøger restauranten ofte. Denne artikel vil beskrive mit seneste besøg, men jeg vil også vise måltider fra tidligere besøg.

Indretningen er enkel og uhøjtidelig. Det er ikke nogen stor restaurant

Der er tale om en lille restaurant med en afslappet, upræntitiøs atmosfære og enkel indretning. En indretningsarkitekt kunne godt friske stedet op, men den enkle indretning passer egentlig fint til hele den ærlige holdning til tingene, som køkkenet og kokken er præget af. Betjeningen er venlig og uhøjtidelig. Ikke alle er lige skrappe til engelsk, men der plejer at være god hjælp at hente. Og man kan godt få brug for lidt hjælp, for menuen skifter delvist dagligt og de aktuelle tilbud, som supplerer den lille trykte menu, er skrevet på en tavle midt i restauranten. Bed om hjælp, hvis du har brug for det - der er en venlig atmosfære. Der kommer frisk fisk direkte fra Adriaterhavet midt på ugen. Er du specielt glad for fisk og skaldyr, er onsdag og torsdag de bedste aftener at besøge restauranten. Der er ikke pizza på kortet. Det er ikke en pizzeria (måske mest nyttig viden for familier med børn og unge).

Der findes et lille trykt spisekort, som suppleres af dagens tilbud fra tavlen midt i rummet

Vinkortet findes i den trykte menu. Det er selvfølgelig præget af italienske vine, og jeg er imponeret over prisniveauet, intet mindre. Eksempelvis kan en fin Vino Nobile di Montepulciano købes for Czk. 659,- (kr. 185,-, restaurantens dyreste flaske). På en dansk restaurant ville den nemt kunne koste det samme i danske kroner (eller i hvert fald tæt på). Husets vin på karaffel koster rørende Czk. 120,- (kr. 34,-) for en halv liter og er som regel mit valg, hvis jeg ikke napper en solid rødvin fra Umbrien til Czk. 289,- (godt kr. 80,-) for en flaske.

Husets vin til mindre end kr. 35,- for ½ liter - og lækkert brød med olivenolie.
Fra menuen vil jeg f.eks. anbefale en suppe, eller hvis man er et par stykker, et fad med blandede forretter til omkring Czk. 200,- (ca. kr. 55,-). Fadet er stort nok til at dele mellem 2-3 mennesker, hvis man kan enes om, hvem der skal have hvad, og det har skiftende indhold "efter kokkens fantasi". En person, som spiser det alene med brød til, vil måske lige kunne klemme en dessert ned bagefter, men ikke meget mere end det. I det hele taget er portionerne meget generøse, og i virkeligheden lidt for store for min smag. Jeg kan godt lide forretter, men kan så efterfølgende næppe spise min hovedret op - især hvis jeg også spiser af det virkeligt lækre brød serveret med en skål olivenolie. Og det gør jeg jo som regel.

Carpaccio af bresaola med bl.a. lækre marinerede artiskokker

I går valgte jeg ½ liter af husets vin og en "bundløs" flaske postevand (Czk. 30,-. kr, 8,50), som fyldes op efter behov. Som forret blandt dagens tilbud valgte jeg en Carpaccio af Bresaola (Czk. 169,-, kr. 47,-) med artiskok, olie, trøffel, parmesan og salat. Normalt serveres carpaccio jo af råt kød, hvor marineringen med bl.a. citrus og olie mørner og koldt-tilbereder kødet. Men Bresaola er lufttøret, saltet oksekød, som er lagret typisk 2-3 måneder og som har en koncentreret smag og god mørhed. Gårsdagens bresaola var bestemt ingen skuffelse. Der var fine stykker af marineret artiskok på kødet, og de var så lækre og fulde af smag, at de næsten blev rettens stjerner. Kombineret med en anelse trøffel og spåner af god parmesan blev helheden en virkelig skøn forret, som jeg bestiller igen, næste gang jeg ser den på tavlen. Desværre blev min kurv med brød først serveret, da forretten ankom. Der var travlt i restauranten. Men jeg ville gerne have haft brødet sammen med vin og vand, så jeg kunne have nippet lidt til det først.

Paccheri med tun, aubergine og mandel

Som hovedret valgte jeg paccheri med tun, aubergine og mandel. Paccheri er en traditionel napolitansk pastatype lavet af durumhvede med form som store rør. Den kan f.eks. serveres fyldt og gratineret, men også "bare" som pasta med en sauce. Det var sådan, jeg fik den i går. Som altid på Da Clara var pastaen kogt perfekt al dente. Faktisk koges pasten sådan, at man næsten kan mene, den har fået for lidt, hvis man er blevet vant til den stort set altid overkogte pasta, man møder i mange restauranter (og private hjem). Men bare bid til og nyd det - al dente ER måden at spise pasta på! Saucen, der blev serveret til, var rigelig. Personligt kan jeg egentlig bedst lide pasta, som ikke er alt for domineret af kød og sauce, men efter lokale forventninger (tjekker er jo kødspisere om nogen), giver Da Clara altid rigelig sauce og fyld. Man er jo ikke tvunget til at spise det hele, og ingen tvivl om, at man virkelig får noget for pengene. Foruden tun, olie, mandel, aubegine og tomat var der olivenstykker og fine kapers. Dejligt afstemt, men som nævnt lige rigeligt for min smag. Et luksusproblem, måske. Jeg kunne bestemt godt lide retten og fortrød på ingen måde mit valg.
Der var ikke plads til dessert, så jeg nøjedes med en cappuccino (Czk. 44,-, kr. 12,50) og dermed endte regningen på Czk. 552,- (kr. 154,-) for 2 retter, vin, vand og kaffe. Regningen kunne endda have været mindre, hvis jeg f. eks. havde startet med en suppe eller helt havde undværet forret. Det må siges at være virkelig god værdi for pengene for håndlavet mad af god kvalitet.
Jeg anbefaler Osteria Da Clara varmt - især til en hyggelig og uhøjtidelig aften mellem venner. Med de gode priser på mad og vin kan man slappe helt af og bestille løs - ikke mindst fra det særdeles rimelige vinkort, hvis man har lyst til at blive hængende indtil lukketid.

Under oplysningerne her nedenfor kan du se flere eksempler på mad, jeg har spist hos Osteria Da Clara. Jeg går altid tilfreds (og stoppet) derfra.

Osteria Da Clara
Mexicka 7
Praha 10, Vrsovice
+420 271 726 548 (reservation anbefales)
Mandag-fredag 11:30-15:00 - 18:00-23:00
Lørdag 18:00-23:00
Søndag 12:00-16:00 (frokoståbent)

Atmosfære: 4 (af 6)
Mad: 5 (af 6)
Betjening:5 (af 6)
Værdi for pengene: 6 (af 6)


Om sommeren er der 4 små borde ude foran restauranten. Dem er der rift om!


Forret af kyllingepostej på ristet brød serveret med kogte marinerede bønner. En af mine favoritter


Fad med blandede forretter fra dagens friske udvalg. Også en af mine favoritter.

Tagliatelle med "Toscansk ragout"

Forret af crostini (ristede brød) med italiensk grønkål og pancetta (italiensk bacon) - og kogte, marinerede hvide bønner.

Ingen kommentarer:

Send en kommentar